Public relations som kommunikationsmiddel

Public relations, der også i folkemunde blot kaldes PR, er en af de mange måder, som en virksomhed aktivt kan benytte til at gå i dialog med kunder eller samarbejdspartnere i det offentlige rum. Denne kommunikation i det offentlige rum kan for eksempel ske igennem pressemeddelelser eller i form af artikler, der forfattes af uafhængige journalister, og som omhandler den givne virksomhed. Public relations kan være både selvvalgt, uønsket eller tilfældig, og har en betydning for, hvordan omverdenen ser på virksomheden. Virksomheden kan benytte public relations til mange ting, men det kan blandt andet benyttes til at sælge virksomhedens produkter og skabe opmærksomhed omkring disse produkter. Derudover kan det benyttes til at opbygge, vedligeholde og forbedre virksomhedens image. Hvis virksomheden ikke er opmærksom på deres public relations, kan det have en negativ effekt på virksomheden, da det kan ende med at skade det positive image, som de ellers havde bygget op.

Da public relations ikke public relationskommer direkte fra virksomheden selv, men typisk kommer fra pressefolk eller lignende, vil troværdigheden typisk være højere. Dette hænger sammen med, at pressefolk ikke har bias og derfor ikke taler positivt om den givne virksomhed for egen vindings skyld. Man må derfor som forbruger forvente, at den information, som kommer frem om virksomheden gennem public relations er så tæt på sandheden som muligt. Er der således tale om en kritisk journalist, der har skrevet en artikel om virksomheden, må man forvente, at dette er forholdsvis sandt, da vedkommende ikke er ansat af virksomheden selv og derfor er objektiv i forhold til artiklens indhold.

Virksomheder får således et godt eller dårligt omdømme alt efter, hvordan de agerer i det offentlige rum, og hvordan de generelt håndterer kommunikationen med deres kunder og samarbejdspartnere. Public relations kan her siges at være resultatet af, hvad virksomhedens omgivelser synes om organisationen.